Integrale antropologie


Natella Speranskaya


Integrale antropologie

Het is interessant dat alle mythen over de schepping eindigen met de schepping van de mens, alsof dit het uiteindelijke doel was.

De mens heeft me altijd geïnteresseerd. Maar niet in één van zijn dimensies: sociaal, fysiek, historisch, creatief, psychologisch, enz. Ik ben geïnteresseerd in de holistische man. Homo Totus.

Voor mij is de mens geen kamer in een huis, geen eiland in de oceaan. Voor mij is de mens de wereld, en ik wil deze wereld waarnemen in zijn universaliteit, zijn verscheidenheid en diepte.

De antropologie, die het lot van vele disciplines heeft ondergaan, is gefragmenteerd, en we hebben hier filosofische antropologie, fysische antropologie, sociale en culturele antropologie, en meer recent digitale antropologie, en zelfs zogenaamde "niet-menselijke antropologieën" die nauw verwant zijn met posthumane studies, of posthumaan onderzoek. Ik ben in allemaal geïnteresseerd. Maar waar is die antropologie die een holistische wetenschap van de holistische mens kan worden genoemd? Waar is de antropologie waarin al deze puzzels zullen worden samengebracht?

Ik heb het over integrale antropologie. Wat is het?

Ik geef het de volgende definitie:

Integrale antropologie is de complexe wetenschap van de totale mens. En het complex ervan omvat niet alleen metafysica, psychologie, sociologie, filosofie, antropologie, mythologie, culturologie, vergelijkende godsdienst, technologie, enz., maar ook de niet zo algemeen bekende "lichte antropologie" (waarover u meer zult vernemen in de werken van Henri Corben).

Degenen die mij al langer lezen, weten dat ik een grote belangstelling heb voor onderwerpen als "Transformatie van het mensbeeld van de Oudheid tot heden", "Post-antropologische wending", "De renaissancemens in het tijdperk van de digitale revolutie", "Wat is de mens in het tijdperk van de slimme machines en wat is zijn plaats in de wereld?", "De mens en god", "Verder gaan dan de mens", enz. Natuurlijk ligt het onderwerp renaissancemens/polymaat voor mij precies in dit onderzoeksgebied.

Bron: https://vk.com/id41891375?w=wall41891375_47949

Kommentare